Een formele klacht indienen bij de klachtencommissie
Jeugdbescherming Noord & Veilig Thuis Groningen heeft een klachtenregeling. Die is er om te zorgen dat cliënten met klachten altijd ergens terecht kunnen waar ze gehoord worden en waar hun klacht objectief beoordeeld wordt.
Het klachtrecht is er ook voor kinderen en jongeren. Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen een klacht indienen via hun wettelijke vertegenwoordiger.
Welke klachten behandelt de klachtencommissie? En welke niet?
Het klachtrecht gaat over de manier waarop medewerkers omgaan met cliënten (bejegening). Een klacht gaat over een uiting van onvrede hierover, of over iets wat juist is nagelaten. Ook kan een klacht gaan over een genomen besluit dat gevolgen heeft voor klager. De klachtencommissie kan geen klachten behandelen over besluiten van de kinderrechter. Ook kan de klachtencommissie geen andere contactpersoon voor u aanstellen. De klachtencommissie behandelt geen klachten die gaan over gebeurtenissen die langer dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden, tenzij er omstandigheden waren waardoor u niet eerder een klacht had kunnen indienen.
De klachtencommissie beoordeelt eerst of uw klacht ontvankelijk is, dat wil zeggen of de klachtencommissie bevoegd is om uw klacht in behandeling te nemen. Soms wordt een deel van de klacht in behandeling genomen (het ontvankelijke deel), omdat een ander deel niet door de klachtencommissie kan worden behandeld.
De klachtencommissie is ‘onafhankelijk’, wat houdt dat in?
De leden van deze commissie zijn niet in dienst bij Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen. De leden hebben ook geen toegang tot uw dossier bij Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen. Daarom zal de klachtencommissie u soms om toelichting vragen.
De hoorzitting
Nadat de klacht (gedeeltelijk) ontvankelijk is verklaard volgen de onderstaande stappen. Het resultaat van deze stappen is dat de klachtencommissie een advies geeft aan de bestuurder. De bestuurder zal u middels een brief informeren over haar besluit.
- Er wordt een datum voor een hoorzitting vastgesteld, waarvoor u wordt uitgenodigd. Ook verweerder (Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen) wordt uitgenodigd voor de hoorzitting. Meestal zijn aanwezig de medewerker(s) over wie geklaagd wordt en – afhankelijk van de inhoud – de teammanager, gedragswetenschapper of praktijkbegeleider.
- Voorafgaand aan de hoorzitting dient verweerder (Jeugdbescherming Noord of Veilig Thuis Groningen) een verweerschrift in bij de commissie, hiervoor hebben zij uw klacht ontvangen. U ontvangt een kopie van het verweerschrift.
- Bij deze hoorzitting zijn vier leden van de klachtencommissie aanwezig. De hoorzitting vindt plaats op basis van hoor en wederhoor. Dat wil zeggen dat u in de gelegenheid wordt gesteld om uw klacht mondeling toe te lichten, en verweerder wordt in de gelegenheid gesteld om hierop mondeling te reageren/het verweerschrift toe te lichten.
- Na de hoorzitting wordt door de commissie beoordeeld of de klacht (gedeeltelijk) gegrond is, of niet. De commissie brengt een advies uit aan de bestuurder.
- U kunt tenslotte een brief van de bestuurder verwachten waarin staat of de bestuurder het eens is met de beoordeling door de commissie, en of de bestuurder eventueel maatregelen zal nemen met betrekking tot de werkwijze/het beleid binnen Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen.
Het zorgvuldig doorlopen van deze stappen maakt dat het gemiddeld enkele maanden duurt voordat de klachtencommissie uitspraak kan doen of uw klacht (on)gegrond is en u bericht van de bestuurder daarover hebt ontvangen.
Ondersteuning bij uw klacht – vertrouwenspersoon
U kunt zich in de klachtprocedure laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon van Zorgbelang Drenthe of Zorgbelang Groningen kan u helpen bij het opstellen en indienen van de klacht, en kan u ook ondersteunen tijdens de hoorzitting.
Voor het eerste contact met Zorgbelang kunt u terecht bij Jeugdstem:
T 088 – 555 1000, E info@jeugdstem.nl, W jeugdstem.nl.
Een vertrouwenspersoon kan ook iemand zijn uit de familie of het sociale netwerk. Voor meer informatie, zie vertrouwenspersoon